Analysera sin webbplatsdata

Vill du starta en hemsida, eller har du kanske redan en som du använder? De flesta företag och även många privatpersoner har idag egna hemsidor som de sköter och administrerar. En hemsida kan användas till många olika saker som för att sälja produkter, ge information om en speciell tjänst eller t.ex. en blogg. I takt med hur internet vuxit de senaste åren så är det snart ett absolut måste att ha en hemsida för speciellt företag, annars kommer konkurrenterna förmodligen ge ett bättre helhetsintryck.

Vad vissa glömmer att göra är att analysera webbplatsdatan på sin hemsida. Den kan nämligen vara väldigt användbar för att forma hemsidan efter vilka som faktiskt besöker den. Har man svårt att samla sina data själv så kan man använda sig av en marketing platform. Om man vet vilka som tittar på ens hemsida och hur ofta så kanske man kan göra om någonting på hemsidan för att locka dessa eventuella kunder lite extra. Då kanske de blir mer benägna att välja dig och ditt företag än konkurrenterna.

Ett exempel är om de flesta av dina besökare på hemsidan är från USA så kan du kanske erbjuda gratis frakt just till amerika. Om du ser att många kunder som handlar av dig är från exempelvis Skåne så kan du ta en sväng dit för att sälja varor på plats. Om du har en blogg så kan du istället titta på vilken tidpunkt under dygnet som flest besöker hemsidan och se till att det alltid finns nya inlägg på lager till dessa tidpunkter.